Tietävätkö muut mitä hankkeessasi tapahtuu?
Ymmärrettävästi viestin eteenpäin vieminen voi usein tipahtaa työlistalta, kun enin työaika menee toimenpiteiden hoitamiseen. Näin etenkin, jos hankkeessa tai työpaikalla ei ole erikseen viestinnästä vastaavaa henkilöä. Siksi me viestintäasiantuntijat, Elsa ja Piia, haluamme jakaa teille parhaat vinkkimme vaikuttavaan viestintään pienillä resursseilla. Ota vinkit talteen viestinnän eri teemoihin liittyen!
KENEN TULISI TIETÄÄ TÄSTÄ? Kirkasta kohderyhmäsi, ja ajattele heitä kuin yrittäjä asiakkaitaan. Seuraaviin kysymyksiin vastaamalla pääset jo pitkälle: kenelle, miten ja missä viestit, milloin, miten viestisi hyödyttää heitä, mitä toivot heidän tekevän viestin nähtyään. Mitä informaatiota asiakkaasi tarvitsevat missäkin vaiheessa?
RESURSSIVIISASTELE ETUKÄTEEN, jotta työkuormasi helpottuu jatkossa. Mieti valmiiksi pääviestit, joita voit aina käyttää uudelleen. Valitse pääviestintäkanavat – kenen kanavissa viestit, vai viestitkö omissasi? Sosiaalisessa mediassa voit ajastaa päivityksiä helposti. Oma pienikin kuvapankki nopeuttaa sisältöjen visualisointia. Voit saada kuvia käyttöösi myös rahoittajalta tai hankekumppaneilta, kysy rohkeasti! Tekoälyltä saat suunnitteluapua ja inspiraatiota sisältöihisi – nopeuta prosessia ja personoi tietosi ChatGPT:n asetuksissa. Hyödynnä myös sähköpostilistat ja sähköpostien ajatus.
VALJASTA MUUTKIN VIESTIMÄÄN aiheistasi ja kanssasi. Varmista, että ainakin rahoittajat ja yhteistyökumppanit ovat tietoisia viestinnästäsi. Merkitse ja linkkaa heidät päivityksiisi aina. Mieti myös, millä kulmalla saisit merkittävän tahon jakamaan päivityksiäsi. Ehkäpä et vain mainitse, että yhteistyökumppanisi oli mukana tapahtumassa. Sen sijaan teetkin kohdennetun noston, mitä uutta yhteistyökumppanisi toi tapahtumaan. Selvitä, onko alueellasi muita hankkeita tai tahoja, joiden kanssa voisit tehdä yhteistä viestintää. Muista, että viestintä on osa koko tiimin arkea.
VÄHEMMÄN ON ENEMMÄN myös viestinnässä. Kerro sosiaalisen median päivityksessä vain yhdestä asiasta selkeällä, kohderyhmääsi puhuttelevalla kielellä. Sähköposteissakin kannattaa huomioida, että ihmiset muistavat maksimissaan 3 asiaa ja lukevat mielenkiinnolla noin 7 cm verran tekstiä.
HEITÄ VERKOT VESILLE, jos sinulla on ylimääräistä aikaa. Voit hyödyntää seuraavaa kaavaa: 2+2+2+2. Käy syöte läpi joka toinen päivä, reagoi kahteen päivitykseen, kommentoi kahta, ala seuraamaan kahta. Tämä toimii sekä asiantuntijakanavalle että hankekanavalle.
VISUALISUUS VIESTISI TUKENA tekee viestinnästäsi heti vaikuttavampaa. Ihmiset, yksityiskohdat ja erilaiset kuvakulmat elävöittävät viestiä. Muutaman sekunnin videoklipeistä saa yhdisteltyä helposti ja nopeasti puhuttelevia sisältöjä esimerkiksi CapCutin tai InShotin avulla. Lisäksi esimerkiksi taitto-ohjelma Canvalla on helppo luoda näyttäviä sisältöjä. Yhtenäistä viestintää omalla väripaletilla ja fonteilla.
EI TUSKIEN TAPAHTUMAVIESTINTÄÄ, vaan fiksuja viestintäratkaisuja. Tee itsellesi muistilista: mitä pitää muistaa viestiä ennen tapahtumaa, mitä tapahtuman aikana ja mitä tapahtuman jälkeen? Jos kohderyhmien ei ole tarpeen tietää tapahtumahetkellä, missä olet, tee viestintä rauhassa tapahtuman jälkeen.
P.S. Onko isoin hankeviestinnän stressinaiheesi logot? Niistä kannattaa tehdä valmis kollaasikuva, jonka voit helposti liittää mihin vain!
Tämän tekstin takana on kaksi resurssiviisasta viestijää, Piia Orava ja Elsa Penttilä. Kumpikin työskentelee Satakunnan ammattikorkeakoulun Resurssiviisauden tutkimuskokonaisuus. Piia on Pohjois-Satakunta vihreän siirtymän aalloilla -hankkeessa ja Elsa Teknologisesti vihreämpi ja vireämpi Etelä-Satakunta -hankkeessa. Molempia hankkeita rahoittaa EU:n Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto JTF ja Satakuntaliitto.
Elsa Penttilä
Viestinnän asiantuntijaResurssiviisaus
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Piia Orava
Viestinnän asiantuntijaResurssiviisaus
Satakunnan ammattikorkeakoulu